Friday, April 9

Saya Benci Lelaki Yang Tidak Pergi Solat Jumaat.

I agak benci lelaki yang tidak pergi solat Jumaat. Lagi-lagi benci dorang-dorang yang berani tunjuk muka in public walaupun dah tahu dah they are actually skipping their wajib punya amalan. Seriously hate-hate. Tak malu betul !

And terbenci-benci lagi kat those who actually rightkan their wrong dengan alasan "Well, I'm only skipping this week" , "I'll go next week" , "I won't skip 4 times straight" and yadda-yadda-yadda. Agak . . . I don't know what to say.

But oh well, who am I to tegur them ? Saya bukannya beriman tahap ustazah pun. I'm just another normal girl yang memang ada flaws. Anyways, I tergerak hati untuk membuat this entry because of a fan-page in Facebook - Saya benci lelaki yang tidak pergi solat Jumaat.


Firman Allah :
"Wahai orang-orang yang beriman ! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi ke masjid untuk mengingati Allah [dengan mengerjakan solat Jumaat] dan tinggalkanlah berjual beli [pada saat itu]; yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui [hakikat yang sebenarnya]" - Al-Jumu'ah: 9.

Sabda Rasulullah SAW :

"Solat Jumaat itu hak wajib dikerjakan oleh tiap-tiap orang Islam dengan berjemaah, kecuali empat jenis manusia: hamba sahaya yang dimiliki, perempuan, anak-anak, dan orang yang sakit." - Riwayat Abu Dawud & Hakim.